Het tiende weekend: De pérfecte combinatie! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Het tiende weekend: De pérfecte combinatie! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Het tiende weekend: De pérfecte combinatie!

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

02 Juni 2008 | Costa Rica, San José

Ik zie jullie denken: “Huh?” De perfecte combinatie is…. Doordeweeks hard werken en in het weekend lekker chillen in een hot springs zwembad..:D

Maandag en dinsdag weer ’s ochtends in de fabriek gewerkt en hebben we eens even een grote zwik kaasjes gesneden en ingepakt. Probleem: De kratten waren op. Dus hebben we dinsdag alle kaasjes in kratten mogen doen.. heel moeilijk want je moet wel tot 50 in het Spaans kunnen tellen (Automercado) of zo dicht mogelijk bij de 18 kg kunnen inpakken (Uitdaging van de dag). ’s Middags flink aan de overleg/vergadering geweest, zodat ik mijn 7-S nu helemaal af kan maken. Wat ik had opgemerkt klopt helemaal, maar ze wisten niet hoe ze dit kunnen oplossen en of ik iets wist. Oftewel ook hier word ik om wijze raad gevraagd.

Woensdag nog sensatie op de finca. Een vrachtwagen was z’n handrem vergeten en zoals iedereen weet: als je op een berg geparkeerd staat rolt de camion dan weg. Uiteindelijk was ie beneden vastgelopen in een modderpoel dus mocht Tineke hem eruit trekken met de jeep. Dikke dieselgeuren en rokende bandjes…:D

Donderdag was het eindelijk zo ver! ’s Ochtends mijn enquête besproken en ’s middags naar de yoghurtproducent! De mensen waren super aardig en erg bereid om ons te helpen. Ook kregen we nog een rondleiding door de fabriek waar meer dan 30.000 liter yoghurt en ijs per week gemaakt wordt. Nou, de totale oppervlakte van de productie- en verpakkingsruimte was nog kleiner dan onze benedenverdieping! Wel hadden ze super veel opslagruimte en zijn ze sinds kort HACCP gecertificeerd (dat is hier niet verplicht).

Vrijdag heb ik een berichtje geschreven en hebben we nog chocoladebollen gemaakt. Deze smaakten erg goed! Zaterdag was het weer tripjesdag! ’s Ochtends vroeg weer in de bus naar mooie plekjes toe. Mijn Maleisje was er niet en dat was toch eigenlijk wel een dikke tegenvaller. Had me er eigenlijk wel een beetje op verheugd. (mijn eerste vriendinnetje hier) Maar goed, de bus zat vol Mexicanen/Peruanen etc en ik was dus de enige niet-Latino. De reisleider vroeg of ik een beetje Spaans kon dus heeft heel de tour in het Spaans gedaan. Gelukkig mocht ik wel even wat vraagjes doen als ik het echt niet meer wist..:)

Eerst gingen we dus naar Sarchi. In deze plaats maken ze nog de traditionele ossenkarren en ander houtwerk. Hier heb dus ook nog mijn laatste souvenirs gekocht, aangezien ik natuurlijk wel het echte spul wil en niet dat neppe vanuit China en dan met “Costa Rica” erop geschreven. Daarna gingen we door naar de Arenal voor een bezoekje aan de hot springs. Hier zou je 4 uur verblijven dus kon je er voor kiezen om een massage of canopy tour bij te boeken. Ik koos voor de canopy dus werd ik opgehaald door een busje naar de locatie. Daar moest ik mijn zekering etc tekenen en al het materiaal aan. Toen ik op het platform wilde klimmen voor mijn proef-duik, begon het te regenen.. Helaas, pindakaas zei de meneer.. Bij regen en onweer mag je niet over de metalen draden glijden! Dus kon ik me weer gaan omkleden, kreeg ik m’n geld terug en werd ik weer netjes afgezet.

Een hotspring is echt zo gaaf..Heerlijke baden variërend tussen de 30-45 graden… Ja, ik die normaal al bij een bad al roept van: hie, ha, heet.. heeft heerlijk met een theetje in het hete water (natuurlijk opgewarmd door de warmte van de vulkaan) naar de Arenal gekeken. Deze keer was ie helemaal helder en dus zag je de rook uit de toner komen en hoorde je hem zo rommelen..:D

Tijdens het eten kreeg ik weer de vraag: “Ben je helemaal alleen op reis?” Ook deze keer moest ik weer beamen. Ik snap alleen voortaan waarom mensen dat zo raar vinden. Ze schatten mij hier namelijk allemaal tussen de 16-18 jaar! Maar ik ben toch al echt 20 (dus best groot hoor)!

Zondag ben ik lekker thuis gebleven. De belangrijkste en spannendste voetbalwedstrijd (wie won was landskampioen) van het jaar werd gespeeld en hier gaat het voetbal er iets ruiger/enthousiaster aan toe als in NL. Maar net na de 1e goal (in de 85e minuut) viel de stroom uit.. Dus kon heel Costa Rica het eind niet zien! Tsja, dan zullen we vanavond het nieuws maar moeten kijken. Nu de stroom weer terug is, kan ik mijn verhaaltje typen en ga ik dalijk nog wat Peking Expressjes kijken. Aangezien het nog steeds onweert (écht hard) en regent.

Het regenseizoen is hier nu helemaal los. ’s Ochtends is het lekker, maar tegen het eind van de middag gaat de douchekop open tot vroeg in de ochtend 5/6 uur. Dit slaapt écht heerlijk! Lekker de deken over m’n oortjes en dan tiktik op de golfplaatjes.. Hmm.. Nooit geweten dat ik ooit nog van regen ging houden! Maar de weken van eind juni/begin juli hebben minder neerslag en dat is belangrijker..:D

Pura vida!

Geertje

PS van de storm Arthur heb ik niets gemerkt overigens.

  • 01 Juni 2008 - 22:28

    Ellen:

    Jeuj de eerste!!

    Wat bedoel je met "ook hier"?? Waar nog meer dan...

    Gelukkig gaat het allemaal goed met je opdracht en gelukkig is er toch nog iemand die geniet van de regen.. (ik wordt er helemaal gek van)
    Wel gaaf dat je zoveel aan het bezichtigen bent en mag je trots zijn dat je als 17 jarige aangezien wordt!

    Doei doei!

  • 02 Juni 2008 - 06:09

    Elke:

    Ha die Geertje!
    Het blijft leuk om over je belevenissen te lezen!
    Fijn om te horen dat alles goed gaat daar!
    Geniet er lekker van.

    Groetjes!

  • 02 Juni 2008 - 06:15

    Suzanne:

    Hej Geertje!

    Ben ik deze keer de tweede! Leuk he al die bezorgde reactie uit Nederland. Wat kan de media het toch allemaal weer lekker opblazen! Volgens het nieuws in Nederland zouden hier alle buitenlanders vermoord/weggedreven worden.... yeah right.... Ik heb er gelukkig niets van gemerkt!

    Maar geniet er in elk geval nog even van de regen en ik hoop voor jou dat het snel weer wat beter wordt!

    Groetjes uit Zuid-Afrika!

  • 02 Juni 2008 - 06:15

    Suzanne:

    onee was ik toch derde...

  • 02 Juni 2008 - 06:38

    Mamma Mieke:

    Geweldig die hot springs dat lijkt mij als koukleum dus echt fantastisch.

    17 jaar en al zo wijs wat moet dat gaan worden als je later "groot" bent;)

    Kus M.M


  • 02 Juni 2008 - 08:40

    Jose:

    Holland begint ook al aardig oranje te kleuren, ivm de voetbal eind deze week.Groetjes van de Beerze

  • 02 Juni 2008 - 10:39

    Henny:

    Als je daar ook nog een kilometer vergoeding krijgt loop je aardig binnen, gezien al die tripjes die je maakt, ik vraag me wel eens af wat je leuker vindt, je stagewerk of de tripjes

  • 02 Juni 2008 - 13:09

    Joost:

    Zie je wel dat ik een jonge vriendin heb ;)

    Wanneer doe je voor mij zo'n chocoladebol maken?? Ziet er wel goed uit in ieder geval :d..

    Gr X

  • 02 Juni 2008 - 14:11

    Marion:

    Lekker zo sudderen in zo´n warm badje! Maar persoonlijk liever met een cocktail....
    Groetjes, Marion

  • 04 Juni 2008 - 18:23

    Anke:

    Die chocoladebollen lijken wel erg veel op ons project van ons met het streekproduct! Zat jij toen niet bij mij?!! Weet ik ff niet meer.
    Hier geen Bossche bollen, wel erg lekkere 'Reese's' Zijn peanut butter cups.... TE lekker als je het mij vraagt en ik eet er dan ook erg veel van;)

    xx en geniet!

  • 06 Juni 2008 - 11:45

    Sjannie:

    "chocoladebollen"???? Wij doen het hier met oranje bollen, net zo lekker maar met meer kleur.
    Heel veel oranje groetjes uit Bladel.

  • 08 Juni 2008 - 10:19

    Stijn:

    Met de EK pool gaat het wel goed hè. Als je terugkomt is de gewonnen Wii binnen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 34231

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: