Nicaragua: Het land van vulkanen en meren. - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Nicaragua: Het land van vulkanen en meren. - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Nicaragua: Het land van vulkanen en meren.

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

23 Juni 2008 | Nicaragua, Granada

De laatste week van mijn stage is supersnel voorbij gegaan, aangezien ik dinsdagavond mijn verslag al grotendeels moest afhebben. Woensdag heb ik nog mijn samenvatting gemaakt en een mooie voorkant. Donderdag nog eens alles gecheckt en vrijdag heb ik, heel slecht, al een groot deel van mijn koffer ingepakt.

Zaterdagochtend ben ik om 6 uur met de bus naar Nicaragua gegaan. De busreis was op zich helemaal niet erg, normaal heb ik er veel meer last van! Alleen de grens was helaas niet zo super. We moesten 3 uur in de brandende zon wachten om Costa Rica te mogen verlaten! Zo graag wilden ze houden in Costa Rica! ;) Daarna moesten we nog een uur in Nicaragua (schaduw) wachten voor een ander stempeltje en onze baggage.

Gelukkig maakte het uitzicht in Nicaragua de dag weer beter. Nicaragua is zo´n mooi land! Het is arm door de vele oorlogen die ze hebben gehad, maar ze zijn langzaam aan het opkrabbelen uit deze moeilijke tijd. Daarom is het leven vrij goedkoop en zijn de mensen erg aardig. Veel mensen (de échte toeristen) raden Nicaragua af, omdat het kan zijn dat je geen water of warm water hebt, geen elektriciteit hebt en weinig mensen Engels spreken. Warm water heb je hier niet nodig, het is hier gemiddeld 32 graden overdag! Electriciteit was vorig jaar een waar probleem, omdat ze dus een groot tekort hadden aan stroom. Daarom had ieder deel van Nicaragua 8 uur stroom per dag. En Engels? Engels is voortaan een erkend schoolvak en veel mensen in toeristische streken als Granada nemen ook de moeite om een cursusje te nemen. Ook is het hier een stuk veiliger en schoner dus kan je hier gewoon ´s avonds alleen als vrouw over straat gaan.

Zaterdagmiddag ben ik op eigen gelegenheid rond gaan lopen en veel dingen gezien waar normale toeristen niet komen. ´s Avonds kwam ik er achter dat mijn batterijlader het niet deed in de transformator (ik denk dat ie te weinig stroom krijgt) dus heb ik zondag een nieuwe gekocht. Dit is een supersonische waar mijn batterijen binnen 15 minuten zijn opgeladen! Op mijn hotelkamer had ik een filmkanaal dus heb ik ´s avonds las bandidas gezien. Deze film had ik al eens ooit gezien, maar blijft leuk!

Zondag werd ik om 10 uur opgehaald door mijn gids Walter en het meisje van de reisagent om naar de eilandjes te gaan. Deze eilandjes zijn gevormd bij een uitbarsting van 1 van de vele vulkanen hier. Het zijn allemaal kleine eilandjes en de meeste zijn nog te koop..(pappie, alsjeblieft??) Op het terras kreeg ik een fotoboek van de geschiedenis van Nicaragua te zien, wat erg indrukwekkend was. ´s Middags gingen we met paard en wagen door de stad om alle mooie dingetjes van Granada te bezoeken. Ook hier kwamen we op verschillende plekken waar ook de Peking Express mensen geweest waren, dus wel herkenbaar. Wel denk ik dat men de pleinen heeft afgezet tijdens de filmopnames, want het is op een normale dag erg druk op het plein in Massaya en Granada! ´s Avonds snapte ik eindelijk hoe mijn airco werkte, ik was namelijk bijna van plan om buiten te gaan slapen. Het koelt goed af ´s avonds maar binnen blijft de hitte hangen.

Maandag werd ik om 8.30 uur opgehaald door mijn privégids en een autochauffeur voor mijn Masayatour. De chauffeur zag er toch wel erg westers uit en toen ik vroeg waar hij vandaan kwam, antwoordde hij in het Engels nota bene “I´m from Holland and you?” Ik kon natuurlijk mijn lach niet inhouden en vroeg of ie dan ook Nederlands sprak. Echt grappig, want hij kon mij dus niet geplaatst krijgen omdat ik blijkbaar accentloos Engels praat! :D Deze dag was ook vaderdag in Nicaragua dus toen ik mijn gids en chauffeur een fijne vaderdag wenstte keken ze me raar aan omdat ze niet snapten hoe ik dat nou weer wist. Tsja.. ik kan ook lezen..:D Eerst gingen we naar de actieve Masaya vulkaan, daarna gingen we naar de toeristenmarkt in Masaya dorp. Aangezien ik al veel gekocht had in Costa Rica, was ik zo uitgekeken want veel was hetzelfde. Daarna gingen we door naar het meer van Massaya en vervolgens naar een vriend van de gids die pottenbakker is. Hij leefde in een krotje waar hij achter in z´n “tuin” potten bakte. Daarna hadden we lunch bij het meer van Apoyo en werd ik weer netjes naar mijn hotelletje gebracht.

Morgen word ik om 6.30 uur opgehaald om de bus weer terug te nemen naar Costa Rica. Ik hoop dat de rij aan de grens morgen een stuk korter zal zijn, het was zaterdag zo druk omdat het weekend is en in Costa Rica de vakantie is begonnen. Ik zal een nachtje in een Nederlands hotel in San Jose slapen, waarna ik de volgende dag naar Corcovado zal gaan.

Helaas geen foto´s want ik heb mijn kabeltje niet bij en de computers zijn in internetcafés ontzettend traag.. dus jullie zullen zelf een beeld moeten vormen van hoe mooi Nicaragua is!

Zaterdag meer nieuws denk ik,
Geertje

  • 23 Juni 2008 - 23:44

    Joost:

    Haha, weer de eerste... tsjah dat is dan ook weer het voordeel van een evaluatie vergadering van spellenspektakel bij DP..
    Mar je bent lekker de toerist uit aan het hangen hoor ik wel, mooi! Ik ben benieuwd naar de foto's!! Heerlijk dat verhaaltje wat je allemaal mee maakt, echt op 'Geertje's' manier! Mooi ga zo door!!! da's een vakantie voor het leven!!
    Ben trots op je! Op dit moment zit ik in de afrondings fase van mijn BO, heerlijk 's avonds niets meer aan scriptie oid hoeven doen, alleen de zaak thuis wat regelen, de zusjes de binnen en ik buiten en ons Bas tjsah.. hij is de jongste zeg mar..

    Mar goed, héél véél plezier nog!!

    XxxX

  • 24 Juni 2008 - 00:49

    Maaike:

    Ha broer!
    Wat doe jij nog zo laat wakker? Hoor dat het allemaal goed gaat thuis? ;)

    Ha Geertje!!
    Mooi verhaal, maar ben natuurlijk érg benieuwd naar de fotos! We moeten nadat ik terug ben maar eens een foto middag inlassen denk ik, gaat wat beter dan allemaal zelf beelden verzinnen.. Wat denk jij?
    Heel veel plezier nog je laatste dagen!

    X Maaike

  • 24 Juni 2008 - 02:09

    Ellen:

    Hey Geertje,

    Tja dat is het nadeel als je de 1e van de klas weggaat, ben je ook de 1e die klaar is..
    Lekker (toeristisch) genieten nu het nog kan en veel zien van het land!
    Foto's zien we later wel!
    Tot over een tijdje!
    Groetjes,
    Ellen

  • 24 Juni 2008 - 05:51

    Papa Sander:

    Laat even een brochure opsturen van het mooiste eiland. Kan ik wel mijn tractor en mercedes parkeren

  • 24 Juni 2008 - 09:07

    Mama Mieke:

    Dan moet het wel een groot eiland zijn, in die mercedes past met gemak een zeer royaal 2 persoonsbed maar..... dan heb je er wel meteen een huisje op staan:)

    Het klinkt allemaal wel echt geweldig, lekker genieten dus!

    Groetjes M.M

  • 24 Juni 2008 - 14:39

    Marion:

    Zo, accentloos Engels?! Ben trots op je!
    Ik vind het heel knap dat je zoveel alleen onderneemt. Nog veel plezier met je reisje. Groetjes,

  • 24 Juni 2008 - 15:04

    Henny:

    Ben benieuwd of die chauffeur ook Brabants sprak

  • 24 Juni 2008 - 19:10

    Oma Gerrie:

    Wat een mooie reis ben je aan het maken.

    Hebben ze daar misschien een leuk hondje voor mij die in je koffer past;)

    Doe je voorzichtig!
    Kus Oma

  • 25 Juni 2008 - 10:18

    Anniek:

    Zo te lezen ben je lekker aan 't genieten Geertje! Klink allemaal erg goed en ik ben dan ook erg benieuwd naar je foto's! Nog een fijne reis! Take Care! Xx

  • 27 Juni 2008 - 06:54

    Jos En Jose:

    Hoi Geertje, wat een verhalen, wij hebben ook zo'n verhaal van iemand die in een krotje haar kost moet verdienen. Dat is wel indrukwekkend vind je ook niet? Nog een paar daagjes en dan ben je weer bij ons in het kikkerlandje. Geniet nog van je vakantie. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 34199

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: