Het negende weekend: Koffie, Poás & La Paz. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Het negende weekend: Koffie, Poás & La Paz. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Het negende weekend: Koffie, Poás & La Paz.

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

26 Mei 2008 | Costa Rica, San José

Eerst natuurlijk het ALLERbelangrijkste: De mengsels zijn eindelijk binnen!! Vrijdagmiddag kregen we een telefoontje dat de vrachtwagen net vertrokken was richting het distributiecentrum van Monteverde. Dat was dus feestje!:D

Deze week was maar erg kort voor m’n gevoel…Misschien dat ze voortaan altijd de maandag moeten skippen? ;)

Deze week heb ik veel aan m’n verslag gewerkt aangezien we dinsdag dus naar de producent gaan en dus alles aan voorbereiding af moet zijn. Dus de eerste 2 hoofdstukken zijn helemaal af! De enquête is gemaakt en de belangrijkste punten voor de vergadering zijn genoteerd. Ook heb ik binnenkort een vergadering met een meisje van Monteverde; zij heeft eind november hun yoghurt geïntroduceerd op de markt en is dus “ervaringsdeskundige”. Volgens mij is ze goed opgeleid, wat betekent dat ze ook Engels spreekt..:D Dat is toch wel iets gemakkelijker als het op specifieke dingetjes aankomt!

De producent gaat dinsdag starten met onze eisen voor de basisyoghurt (natural) en zo snel als die klaar is mogen we die gaan testen. Hierna worden de mengsels toegevoegd en kan ik op 2 juni (kook(mannen)club), 3 juni (boeken(vrouwen)club) en 12 juni (Amerikaanse vrouwenclub) de mensen laten proeven en enquêteren natuurlijk! Aan de hand hiervan kan ik dan het eindelijke product opstellen. Denk hierbij aan: (kost-)prijs, smaken, het verpakkingsgewicht etc. etc. Oftewel de komende 4 weken gaan we nog even gas geven, aangezien ik natuurlijk wel mijn 8en voor stages hoog moet houden..:D

Afgelopen woensdag is er weer een lading kaartjes binnengekomen. Super leuk! Want ze staan allemaal vrolijk op mijn kast. Alleen is de postlading van half april ergens misgegaan en mis ik dus nu deze kaartjes nog!

Zoals ik in mijn vorig berichtje gezet had heb ik zaterdag mijn “Four in One” gedaan. Dit betekende dat ik om 5 uur mijn bedje uit moest (NL: 13.00. Sommige van jullie kwamen toen waarschijnlijk ook pas d’r nest uit). Eerst gingen we naar de Doka finca, dit is een van de grootste koffieplantages in Costa Rica. Hier liet de man onze verschillende koffies proeven en een hele slappe was blijkbaar Europees. Nu snap ik dus ook waarom ik thuis geen koffie lust. Want de beste koffie houden de Ticos voor zichzelf en de slechte (B-keus) verschepen ze naar de VS en Europa, net als met de bananen, ananassen etc. ;) Daarna kregen we een heerlijk Tico ontbijtje met natuurlijk koffie! Ik ben natuurlijk nog geen die-hard koffiedrinker, maar rijst en bonen in combinatie met koffie? Ik noem dat (net als met bier) verkrachting van de maaltijd. Ik heb meteen maar een pakje koffie gekocht, zodat ik in NL dan maar eventjes vooruit kan met goede koffie..:D

Daarna gingen we de Poás vulkaan op. Heel mooi natuurlijk op de plaatjes, maar omdat het ontzettend bewolkt hebben we geen kratermeer kunnen zien! Wel was natuurlijk de heerlijke sulfietgeur aanwezig. In de bus zat ik langs een Maleisisch meisje en dus helemaal van foto’s. Dit wordt denk ik ook de eerste keer dat ik zoveel foto’s van mezelf heb! Aangezien er dus niet veel te zien was konden we snel door naar La Paz, waar verschillende beestjes al op ons zaten te wachten. Toucans, pappagaaien, kolibries, vlinders etc. De pappagaaien vond ik erg mooi, maar de gids had gewaarschuwd voor de grijze Afrikaanse roodstaart. Deze vogel is “verliefd” op oorbellen! Een vrouw voor mij had deze boodschap duidelijk niet aangenomen (Amerikaans) en dus zat de pappagaai aan haar oortje te knabbelen. Haar oortje was niet sappig genoeg en de mevrouw vond de pappagaai niet lief dus begon wild om zich heen te slaan. Ik als trouwe dierenvriend greep in, dus sprong de pappagaai op mijn rug. Altijd al gewild een foto van pappagaai op mijn schouder, maar niet als ie in je nek zit te pikken. Toen kwam de heldhaftige gids en haalde de pappagaai van mijn rug. (We leefden nog lang en gelukkig..) Toen door naar de watervallen, maar ondertussen was het kei hard gaan regenen. Deze trail heb ik dus in een verhoogd tempo gedaan. Aan het einde van de trip gingen we nog de rio Sarapiquí op met een bootje, maar dit was lang niet zo spectaculair als vorige week. Dus heb ik maar gekletst met een man uit Mexico. Na deze dag ben ik voornamelijk veel wijzer geworden over de prijsverschillen van de Costa Ricaanse souvenirshops.

Zondag ben ik naar de expo “Cocina y sabores” geweest. Dit is de nationale kookbeurs van Costa Rica gesponsord door het kooktijdschrift “Sabores”. Na een reis van 3 uur(rotbussen hier) was ik eindelijk op de plek van bestemming. Na het meedraaien op de Horecava dacht ik dat Hollanders erg waren als er gratis eten was; Ticos zijn nog 3 keer erger! Overal stonden dikke rijen voor de eettentjes, dus die heb ik maar wijselijk overgeslagen. Dat is ook beter voor de lijn, dacht ik maar. Na een kopje koffie heb ik mijn waardebon ingeleverd en mijn eerste Spaanstalige kookboek gekregen. De buit was dus binnen! :D Unilever heeft hier ook zijn aandelen dus waren ze producten als Adès (beter bekend als AdèZ) aan het promoten. Mooi om te zien hoe een (NL) merk zich aanpast aan de gewoonten van een ander land (suikertoevoeging).

Volgende week zaterdag mag ik ietsje uitslapen en ga ik eerst naar Sarchí. In dit stadje maken ze nog de traditionele ossenkarren en andere houten souvenirs. Daarna gaan we richting de Arenal vulkaan om daar lekker in de “hot springs” te vertoeven. ’s Avonds nog een view op de vulkaan en weer naar huis. Het Maleisisch meisje gaat ook mee, dus het zal vast wel gezellig worden!

Tot volgende villa!

Liefs Geertje

  • 26 Mei 2008 - 07:08

    Anniek:

    Yes, ik ben al eerste :D Aan de foto's te zien heb je weer een mooie week achter de rug! Succes met de yoghurt! Xx

  • 26 Mei 2008 - 07:18

    Mamma Mieke:

    Je kunt wel zien dat ik de enige ben die vrij is op maandagmorgen.
    Dat is nu het grote voordeel van partime huisvrouw zijn;)

    Die koffie van die ticos wil ik wel eens proberen als ik een nachtje wakker moet blijven, dat zal dan zeker geen probleem zijn!
    Geweldig dat de mengsels binnen zijn, nu kan het "echte" werk beginnen.
    Veel succes bij de vergadering morgen.

    Kus M.M

  • 26 Mei 2008 - 08:43

    Joost:

    Mooie verhalen weer, maar ik zie wel dat je nog flink mag gaan sparen met zo'n eisenlijstje.. Ben je ook al op zoek gegaan naar een toekomstig koffiezetapparaat?

    En nou nog ff yoghurt maken en dan vakantie vieren..

    Gr X

  • 26 Mei 2008 - 08:49

    Suzanne:

    Hej!

    Dat ze daar zeggen dat Europesche koffie zo slap is... Hier zeggen ze dat wij veel te sterke koffie hebben in Europa. Als je hier ergens koffie gaat drinken dan neem maar een dubbele espresso. Dat is nog steeds slappe bak maar het is in elk geval al iets beter als de gewone koffie.

    We moeten echt eens afspreken om te skypen. Maar ja dat is wel lastig met onze drukke leventjes in het buitenland... haha. Geniet er nog van!

    Groetjes uit Zuid-Afrika

  • 26 Mei 2008 - 09:20

    Jose:

    Als ik je foto's bekijk, heb je niet alleen interesse in koffie en yoghurt en beestjes, maar ook in wijn!
    Mooie foto's weer Geertje,en wederom de groetjes van ons allen.

  • 26 Mei 2008 - 09:20

    Henny:

    Hallo Geertje
    Wordt jij de nieuwe Floortje Dessing ???
    Wellicht een goede tip, als je terug bent
    in Nederland: Ga je de yoghurt promoten in het circus,in gezelschap van een papagaai of een ander exotisch dier.
    Kijk weer uit naar je volgende brief.
    Ik weet inmiddels een nieuwe naam voor je,gezien de snelheid waarmee jij toeristische attracties bezoekt.
    Torpedo Geertje. H.

  • 26 Mei 2008 - 12:32

    Papa Sander:

    Heel slim om te weten waar je de mosterd kunt halen en dat allang voor je 50e.
    Breng je die mooie tractor mee of ???

    groetjes
    papa

  • 27 Mei 2008 - 06:36

    Inge:

    Ik heb al medelijden met Joost. Die jongen maar werken, en jij een beetje wijnkoelertjes en kookeilandjes inslaan! Zo werkt dat niet! Hup met je neus in de Yoghurt! Nog ffies.

  • 28 Mei 2008 - 13:01

    Jan:

    Hey Geertje!
    Dat zijn mooie foto's die je daar hebt!!
    Zo te lezen gaat het heel goed met je!
    Xx

  • 29 Mei 2008 - 18:50

    Fam Timmermans:

    hallo geertje hier eindelijk een berichtje vanuit de europalaan.
    vandaag weer een lange dag gehad op het dagverblijf en als ik dan jou foto,s en berichtjes lees zou ik ook wel eens even aan alles willen ontsnappen op de parrasiet na zou ik dat ook wel eens willen beleven jammer dat ik geen 20 meer ben

    groetjes


  • 30 Mei 2008 - 03:25

    Anke:

    een vulkaan... dat klinkt errug gaaf!
    Die hebben ze hier niet.
    Wel veel paarden en sinds vandaag ook veel zon. Vorige week regen en hagel meegemaakt, dat was ff minder :(
    (ik had verwacht 3 maanden geen regen te zien, viel ff tegen, maar de zon nu maakt alles weer goed)

    Groetjes Anke

  • 30 Mei 2008 - 06:47

    Brigitte Blikkendaal:

    Hoi Geertje,

    Het heeft eventjes geduurd maar ik heb eindelijk eens op m'n gemak al jouw belevenissen doorgelezen. Ik heb me voorgenomen om voortaan even iedere maandagmorgen te gaan kijken/lezen want jullie mam is natuurlijk helemaal niet de enige die op maandagmorgen vrij is, ik ben namelijk heel de week altijd vrij (nou ja, ik werk in en om het huis zullen we maar zeggen...) Als ik jouw verhalen lees, doet me dat erg aan jullie mam denken, die kan ook altijd zo enthousiast en met de nodige humor dingen vertellen. Ik moet je de groetjes van Amber doen, die ligt momenteel met griep in bed. Tot de volgende keer !

  • 31 Mei 2008 - 16:57

    Oma:

    dag lieve geertje

    ik heb bij mama gegeten
    ik hoop dat je gauw terug komt

    groetjes oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 34234

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: