Het achtste weekend: Tortuguero. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Het achtste weekend: Tortuguero. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Het achtste weekend: Tortuguero.

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

20 Mei 2008 | Costa Rica, San José

Aii.. en toen waren we over de helft! Dat betekent dat het nu elke dag een dagje minder wordt voordat ik weer naar huis moet..(dat is elke dag wel, maar nu klinkt dat toch anders..;))

De aankomende zaterdagen zijn vol gepland met leuke uitstapjes en de zondagen zullen ook goed gevuld worden. Ook heb ik de eerste week van mijn rondreis al bevestigd. Oftewel joepiedepoepie, er komt weer actie! :D Want om een beetje rond te slenteren in stadjes en winkelcentra, daar ben ik hier eigenlijk niet voor gekomen. Ik wil dingen zien!

Maandag, dinsdag en woensdag was er niet veel te doen in de fabriek, aangezien de vacuümmachine kapot was. Dus was er tijd voor andere belangrijke dingen waar normaal geen tijd voor is. Zoals devoluciónes bekijken. Dit zijn stukjes kaas die terug worden gestuurd van de winkels, omdat er iets mis aan is. Dit kan zijn dat ze niet goed vaccuum zijn, geen datum of etiket hebben, schimmel vertonen of andere dingen. Dit is dus de minder leuke kant van kaas.. want deze kazen stinken ontzettend en daar zijn zweetsokken niks bij! Wel interessant dat niet elke kaas dezelfde schimmel heeft.. Rode/blauwe/groene ik heb het allemaal gezien! :D Verder heb ik veel aan mijn verslag kunnen werken, dus dat is ook wel positief!

Woensdagmiddag ben ik met Tineke naar PriceSmart geweest, dat is een soort Makro waar ze echte mega-mega-verpakkingen hebben. Bij de gewone winkels hebben ze al grote verpakkingen, maar hier haal je gewoon even 5 kg cornflakes (erg hanteerbaar). Daarna moest ik dollars pinnen en dat moest in een heel groot winkelcentrum, aangezien dat maar bij 1 bank kan, als Europeaan.

Donderdag en vrijdag kon er weer flink ingepakt worden, aangezien de vacuümmachine weer gemaakt was. Donderdagavond hebben we nog een yoghurttest gedaan. Er moet toch wel één lekkere yoghurt in Costa Rica te vinden zijn? En ja hoor, na 8 yoghurts waarvan de een nog zoeter of gommiger dan de ander hadden we er eentje die in de buurt kwam! :D Applaus, applaus en de gezichtjes werden een beetje blijer. Nu kan ik wat mensen gaan peilen wat hun van deze yoghurt vinden! Want zoals je dus al hoort, de mengsels zijn er nog steeds niet! Bij de douane moet er aangegeven worden wat voor spullen er in de lading zitten. De omschrijving was: spullen om kaas te maken. Maar de mensen bij de douane zijn natuurlijk niet dom, want laarzen en schorten zijn toch niet nodig om kaas te maken?! Vandaar dat de lading dus nog steeds gezellig in de haven staat. Grrrr…:evil:

Zaterdag begon de dag al vroeg; om 5.15 uur eruit want ik moest om 6.45 uur in Santo Domingo bij een chique hotel zijn voor het busje naar Tortuguero. In het busje zat nog een Nederlands stelletje, een Vlaams stelletje, een Amerikaans stelletje en een Engelse jongen. Dat was dus een leuk gezelschap! Onderweg zijn we gestopt bij de Del Monte fabriek om te kijken hoe ze dus bananen plukken en in dozen doen. In deze streek zit trouwens ook Chiquita (logisch) en vind je massa's ananasvelden (ananas groeit in een plant, niet aan de boom). Om 11 uur waren we bij het bootje dat ons naar het park zou brengen. Super mooi natuurlijk dat tropisch oerwoud! Af en toe hoorde je en brulaap en je zag verschillende vogels. Daar aangekomen stond er al een ober klaar met welkomstcocktails en kregen we de sleutel van de kamer. In mijn kamer stonden drie bedden, dus moest ik een zeer weloverwogen keuze gaan maken, dus besloot ik maar om eerst te gaan eten..:D Groot buffet natuurlijk, maar het was nog steeds niet goed voor onze grote, dikke Amerikaanse vrienden (jeetje, wat heb ik voortaan een hekel aan deze toeristen). De Ticos rennen hun beentjes letterlijk onder hun reetje uit voor deze vadsige mensen en NOOIT is het goed genoeg! Er is hier in Costa Rica geen Tabasco bijv. maar wel Tabasco van Lizano (de nationale Calvé ), dus kregen ze die geserveerd toen ze vroegen om Tabasco. De arme man kreeg nog net niet het flesje in z’n gezicht, maar het was doodstil in het restaurant. ’s Middags zijn we naar het dorpje gegaan en daar een rondleiding gekregen. Daar kon je jezelf ook intekenen voor een nachttour want het was legseizoen van de leatherbackturtle. Daarna heb ik nog met het Vlaamse koppel gezellig in het zwembad gelegen met een cocktailtje. Om 22 uur vertrokken we richting het strand, wat met volle maan super mooi was natuurlijk! Helaas hebben we geen schilpad ’s avonds meer gezien, maar het was wel een mooie trip.

Zondag moesten we weer vroeg op, want we gingen op een bootje het park in. De mensen zijn toch wel erg nieuwsgierig naar mij, als ik zeg dat ik alleen op reis ben. Ze vinden me dan ontzettend stoer..:D Maar als ik zeg dat ik nog een lief vriendje thuis heb zitten, dan krijgen ze medelijden met mij of met Joost! Achja.. ik ben weer netjes thuisgekomen en heb niet met een haai gezwommen (dat doe ik pas in Corcovado). Alhoewel, het was daar zo ontzettend mooi en lekker warm en gezellig, dat ik er eigenlijk nog wel een paar daagjes langer had willen blijven! Tijdens de boottour veel mooie beestjes gezien zoals kaaimannen, leguanen, vogels (waaronder de tucan en papegaaien), apen (ik heb nu alle soorten die in CR te vinden zijn gezien), kikkers, luiaarden etc. Die gids zag écht overal beestjes dat ik echt dacht dat ik m’n lenzen was vergeten in te doen. Helaas zaten de meeste beestjes te ver weg, dat ze alleen zichtbaar waren met de verrekijker en niet gefotografeerd konden worden. ’s Middags hebben we nog een heel stuk gewandeld door het park en ben ik ook heerlijk gestoken door de muggen in mijn knieën (45 x). De rest van mijn lichaam was denk ik niet goed genoeg…;)

Maandag konden we lekker uitslapen want we hoefden pas om half 8 aan het ontbijt te verschijnen. Om 9 uur ging de boot weer terug naar de haven om daar weer met de bus terug te gaan. De andere koppeltjes moesten hun huurauto in het haventje ophalen, dus zat ik gezellig met onze gids (die me de hele tijd: the little girl noemde) in de bus naar huis. Nog even geluncht in alle rust (lees: zonder Amerikaanse toeristen) en toen was de trip helaas alweer voorbij.

27 mei gaan we naar de yoghurtfabriek voor een vergadering over onze yoghurt. Waarschijnlijk zijn dan 2 juni onze proefbatches klaar en kan ik verder met mijn consumententesten! Je ziet maar, alles komt goed..:D

Volgende week zaterdag staat de “Four in one-trip” op de planning. Dit betekent eerst naar de Poás vulkaan (met kratermeer), daarna naar de waterfallgardens, dan raften op de Sarapiqui rivier en op de terugweg door het nationaal park “Braulio Carillo”.

Tot volgende week!

Liefs Geertje

PS ik heb nog wat foto's bij andere berichtjes gezet.

  • 20 Mei 2008 - 06:17

    Mamma Mieke:

    Ik heb het altijd al gezegd, dat je van die lekkere knieën hebt;)

    Wat een geweldige trip naar Tortuguero zo is het net echt vakantie.

    Veel werkplezier nog
    Groetjes M.M

  • 20 Mei 2008 - 06:34

    Jose:

    je bent ook stoer!!!!!!!!!

  • 20 Mei 2008 - 07:37

    Joost:

    Was weer een mooi reisje dan, aan de foto's te zien, mar een bananenfabriek is dat zoals een melkfabriek hier...? Mar goed dat ze ook medeleiden met mij hebben...!

    Mar ik vermaak me hier ook wel hoor, met m'n scriptie Pff...

    Nog veel pezier de komende weken, maar da gaat wel goed komen als ik je planning zo heb gezien..

    Gr XX

  • 20 Mei 2008 - 09:49

    Anniek:

    Leuk dat je nu ook meer aan 't reizen bent en dat je je weekenden goed vol hebt zitten! Mooie foto's! Succes met je stage en veel plezier met de komende reis! Xx

  • 20 Mei 2008 - 10:09

    Henny:

    Hoi Geertje, voor schimmelkaas behoef je niet naar Costa Rica te gaan, heb je hier ook, wordt zelfs gezien als een delicatesse,en wat brulapen betreft ??
    Wel eens carnaval gevierd ???
    Kijk uit naar je volgende reisbrief, ook dat wordt dus aftellen.
    Groetjes en geniet ze H.

  • 20 Mei 2008 - 12:25

    Ellen:

    Amai Geertje, ik wist niet dat ge last had van zweetsokken..

  • 21 Mei 2008 - 01:02

    Maaike:

    Ik ben het met mijn moedertje eens! ;) Succes met je kriebelende knieen! X

  • 21 Mei 2008 - 12:52

    Marc Gabriels:

    He Geertje, Ik zie dat alles goed gaat met jou en dat je een prettige tijd hebt. Nog vele groetjes van de Belg
    Marc

  • 22 Mei 2008 - 08:56

    Suzanne:

    je bent inderdaad heel stoer!

    maar je vermaakt je wel. De tijd gaat snel he? Echt niet normaal maar dat is maar goed ook. Voor je het weet zitten we weer in Den Bosch. Maar dat mag van mij nog wel eventjes duren ;)

    Volgens mij heb jij het daar ook wel goed getroffen. Nog veel plezier en we moeten eens afspreken op skype!

    Groetjes uit Zuid-Afrika

  • 24 Mei 2008 - 15:57

    Oma Gerrie:

    Je hoeft niet meer naar een hondje te zoeken want op Mol mert hebben ze er genoeg.En weet je daar zitten zelfs geen vlooien op;)
    Veel plezier en je weet het goed drinken anders droog je uit!

    Groetjes Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 34231

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: