Het zevende weekend: Angsten overwonnen?! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Het zevende weekend: Angsten overwonnen?! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Het zevende weekend: Angsten overwonnen?!

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

12 Mei 2008 | Costa Rica, San José

En nu zit ik alweer in stageweek 7. Oftewel: ik begin een beetje te stressen. Ik ben hier nu al 6 weken en heb nog geen Hollandse yoghurt gezien! Dit heb ik Mees ook maar netjes verteld en we gaan dus deze week naar onze producent. Hem moeten we instrueren met onze eisen. Ik heb afgelopen week het contract van Monteverde bekeken dat hun hebben met deze producent en hier zullen we het ook over moeten hebben. Erg interessant natuurlijk. Yoghurt wordt in Nederland door iedereen gegeten, maar hier eet men alles met suiker. Dus hebben ze hier ook zoete yoghurt met toevoegingen. Dit moet ook wel aangezien de yoghurtmarkt hier erg klein is. Dit betekent dus dat we onze doelstelling van: een yoghurt zonder toevoegingen zullen moeten bijstellen naar een zo natuurlijk mogelijke yoghurt.

Enfin, we zitten in de tropen dus stress komt niet voor in de woordenboeken. Ik heb ondertussen al mijn formele dingen, voorwoord, inleiding etc. al af. Dus hoef ik me de komende 6 weken alleen maar te richten op wat écht belangrijk is.
Tot zover het zakelijke gedeelte.. (anders denken jullie dat ik alleen maar vakantie vier)

De feria van afgelopen zondag had een goede omzet opgeleverd. Maandag moest alles opgeruimd worden en heb ik de omzet/afzet berekend. Daarna heb ik de uitslag van mijn mini-marktonderzoekje berekend. Worst A was een, zoals Hollanders zouden omschrijven, echte rookworst. Worst B was een pittige rookworst. Ik persoonlijk was meer fan van B, maar ik vind stamppotten met worst altijd maar een beetje een flauwe bedoeling. De uitslag was dan ook, hoe verrassend: Nederlanders kozen overwegend voor A, Ticos voor B. Waarschijnlijk wordt nu eerst A op de markt gebracht en daarna B onder de naam: pikante rookworst. :D Ook was er nog wat kaasfondue over en die had ik meegenomen naar de fabriek. Mijn Nederlandse cursus gaat nog steeds vooruit dus.. Sommigen vonden het maar een raar idee, maar toen ik tegen de jongens zei dat er bier in zat waren ze overstag.

Dinsdagavond was het hier boekenclub, dat is zoiets als bij ons meisjesavond alleen dan voor mamma’s. Dit is elke keer bij een van de 12 vrouwen thuis en deze keer bij ons dus.
Het woord boekenclub klinkt waarschijnlijk misleidend, het is namelijk gewoon een theekransje en aan het einde van de avond neemt ieder een ander boek mee voor de komende maand. Een van de vrouwen kwam ’s middags al met haar zus en Tineke had me al een beetje ingelicht, dat ik niet mocht lachen. En daar kwam de zus aan.. ze liep als een pinguïn, praatte als een zat wijf en keek met haar linkeroog in d’r rechterbroekzak en andersom. Ik ben me maar even gaan “omkleden”. ;) Het kippenhok was erg gezellig en zoals bij Costa Ricaanse feestjes normaal is, neemt ieder iets lekkers mee. Maar vrouwen zouden vrouwen niet zijn, als ze allemaal niet hun best zouden doen op iets lekkers. Oftewel het ene lekkere hapje, na het andere hapje kwam voorbij!

Woensdag en donderdag heb ik eerst mee in de fabriek meegeholpen en daarna flink aan mijn verslag gewerkt. Ik begin het in de fabriek steeds leuker te vinden. Ik spreek steeds beter Spaans, dus kan ik ook meer met de andere mensen praten. Omdat ik dus meer begrijp, mag ik meer “verantwoordelijke” taken doen, zoals bestellingen klaarzetten en zo invullen dat men alleen nog maar de prijs hoeft te berekenen voor de facturering. Gelukkig, ik zag het toch niet zo zitten dat ik 12 weken kaasjes mocht inpakken!

Donderdagavond heb ik de eerste échte Costa Ricaanse yoghurt op. Geen light gedoe voor mij hier, want je gaat dood aan een aspartaamvergiftiging (volgens mij doen ze dezelfde hoeveelheid aspartaam in de yoghurt als normaal suiker..:shock: ) De naturel variant ging nog wel, dit smaakte naar normale yoghurt als je er net als ome Hans zorgvuldig suiker overheen strooit. De aardbei- en abrikoosvariant waren minder geslaagd en al gauw zaten er 4 vuilkijkende gezichtjes aan tafel. Dit zorgde wel meteen voor gespreksstof en werden het Monteverdecontract en de tijdnood besproken. Wat vieze yoghurt al niet kan doen! :lol:

Vrijdag heb ik gewerkt ’s ochtends gewerkt in de fabriek en toen ik terugkwam vroeg Tineke of ik meeging naar het dierenasiel om afgekeurde kaas af te leveren. Ik als echte hondenliefhebber kon natuurlijk geen nee zeggen..;) Die hondjes en poesjes waren zo klein en zo dun en zielig dat ik er wel een paar wou meenemen. Die grote honden (angst 1) natuurlijk niet! Ik had er eentje die de hele tijd achter me aan bleef lopen, dus keek Tineke of we hem niet eventueel konden adopteren. Maar toen ik hem optilde was de liefde over.. overal vlooien en die hadden allemaal wondjes gemaakt in z’n huidje, ook was ie aan een kant blind. Dus helaas oma, er komt geen hondje jou kant op!

Zaterdagochtend ben ik vroeg opgestaan om eindelijk naar INBioParque te gaan. Toen ik de finca afliep naar beneden kreeg ik mijn eerste lift achter op de crossbrommer (angst 2) meteen naar San Rafael, dat schoot dus meteen op. In San Rafael duurde het nog een half uur voordat de bus zou komen, dus besloot ik om met de taxi te gaan. Hoppatjee, in minder als een half uur stond ik dus voor de poorten van het park! Daar kwam ik meteen mijn eerste prijsdiscriminatie tegen. Aangezien ik geen Tico ben mocht ik dus het driedubbele neerleggen om het park binnen te komen, gelukkig kreeg ik nog studentenkorting. Het park was het geld dubbel en dwars waard! Hagedissen en leguanen op 30 cm afstand, kaaimannen, schildpadden, spinnen, insecten, kikkers noem maar op. Aan het einde was er nog hele presentatie over biodiversiteit, ecotoerisme en duurzaamheid. Aangezien ik zo vroeg was, was het erg rustig dus geen luidruchtige toeristen etc. Ook maakten veel parkwachters een praatje en gaven extra informatie bij de beestjes.

Daarna heb ik de bus naar Heredia gepakt. Hier het Monteverdecafé ingedoken voor een écht zaterdag gevoel: koffie met een krantje. Het meisje waar ik de vorige keer mee had gesproken was weer aan het werk, dus gezellig mee gekletst. Daarna ben ik naar de grote supermarkt gegaan, want daar was het festival van de geïmporteerde producten. Dus eventjes wat chocolaatjes ingeslagen voor mijn “mamma’s” hier. Daarna ben ik naar het centrum gegaan om wat te shoppen. Op de terugweg ging het ook allemaal soepel, ik had de bus helemaal naar boven dus geen gezoek naar een andere bus. Tijdens de busreis nog uitgebreid gekletst met een Tico (angst 3), terwijl ik in Nederland het al eng vind om iemand aan te spreken in m’n eigen taal.

Zondag ben ik eerst met Mees en Tineke naar een pianoconcert geweest in Teatro Nacional. Een vriendin van Tineke kon op het laatste moment niet en had 3 kaartjes over. Daarna stond mijn uitstapje op de planning waar ik toch al een paar weekjes naar uitkeek: ik ben naar Pauline geweest voor het plannen van mijn aankomende weekendjes. Eigenlijk zou ik daarna naar Multiplaza gaan, maar het was zo gezellig dat ik pas de tijd in de gaten had toen de zon begon te zakken… Oepsie! Ze is heel anders als haar zus bij ons op school en dit was natuurlijk erg grappig om de 10 verschillen te zoeken. Met de terugweg had ik van Heredia de taxi teruggepakt naar huis, want de bus reed niet meer.. Alleen de taxichauffeur keek zo maar benauwd toen ik zei.. dat hij aan het einde van de weg rechts moest.. de onverharde puinweg op..:lol:

Liefs Geertje

  • 12 Mei 2008 - 10:25

    Papa Sander:

    Hey radio 4 fan, nooit geweten dat je nog van klassieke muziek gaat houden.
    Je overwint steeds meer angsten zoals koffie, honden, en bananen.
    Breng je die spin mee als huisdier voor oma;)
    Zijn die chocolaatjes voor de mama's als moederdagcadeau.

    groetjes
    papa

  • 12 Mei 2008 - 10:30

    Liselotte:

    heey harde werker

    Mijn vakantie zit er ook weer op.
    Na twee werken zonnen ga ik morgen weer naar school.
    Weet je al dat ik avi 7 heb gehaald:)

    kusjes van je zusje

  • 12 Mei 2008 - 12:31

    Marion:

    Hoi Geertje, behalve werken en stressen ook nu weer tijd voor leuke dingen, goed zo! Ben benieuwd om je nieuwe talenknobbel te horen als je terug bent, dan heb je vast geen hulp meer nodig met engels....
    Leuke verhalen trouwens iedere keer. Groetjes, marion

  • 12 Mei 2008 - 13:14

    Maaike:

    klap klap klap klap!
    Goed bezig geertje, met het overwinnen van angsten! Wij zijn er hier ook druk mee bezig ;)
    Bedankt voor je mail!! Zal je zo snel mogelijk terug mailen, maar nu de eerste dag naar het project! :) Chao bella! Groetjes!

  • 12 Mei 2008 - 13:33

    Mamma Mieke:

    Ja ja en dat noem jij koffie, zo lust ik ook wel een hele emmer;)
    Ik hoop voor jou dat die zus niet je site leest, want dan maak je niet zo'n beste beurt.
    Goed van je dat je ook aan je mamma 's daar hebt gedacht en ik denk dat ze dat wel heel leuk vonden.
    Veel werkplezier deze week.

    Kus M.M

  • 12 Mei 2008 - 14:37

    Marieke (de Pater):

    Ha die Geertje,
    Echt schandalig dat ik niet eerder op je site heb gelezen (druk, druk, druk), maar ik ben nu weer helemaal op de hoogte.
    Ik vind het echt heel leuk om je verhalen te lezen, dus ik ga het vanaf nu echt beter bijhouden.
    Nog heel veel plezier de komende tijd, geniet ervan!!!

    X Marieke

  • 12 Mei 2008 - 15:06

    Inge:

    Hey Geert!
    Dus ook in costa Rica houden de mannen van Bier... Boeiend ;).
    Viele GruBe. Inge

  • 12 Mei 2008 - 20:00

    Henny:

    Zal ik die betreffende "ZUS" de LINK naar deze site sturen ?????.
    Ik denk dat je dan zeker een fan minder hebt. Weet je dat het hier ook sub-tropisch is, dan ga jij een verhaal schrijven over boerenkool met worst, niet te verteren met deze hitte, de rest van je verhaal uiteraard wel.
    Veel plezier Henny

  • 13 Mei 2008 - 04:07

    Anke:

    Niet teveel stressen voor je verslag he;) anders vergeet je misschien te genieten van je stage. Mij zeggen ze steeds, hard werken en dat verslag, dat komt wel goed.. maarja... moet toch gebeuren he. Haha.

    Succes met de yoghurt;)

  • 13 Mei 2008 - 08:37

    Joost:

    Op die manier koffie drinken.. mooi dat je goed kunt op schieten met die pauline, da komt nog wel van pas..

    Gr X

  • 13 Mei 2008 - 11:03

    Anniek:

    Je stage opdracht klinkt heel interessant, nu alleen de yoghurt nog ;) Hopen dat 't snel jullie kant op komt! Groetjes xx vanuit de Hulselse tropen :)

  • 13 Mei 2008 - 16:45

    Loes:

    leuk verhaal weer geertje!
    je maakt zo wel wat mee zeg, al die angsten! x zit al op je te wachten(zonder vlooien!!)x

  • 14 Mei 2008 - 12:13

    Mieke En Wim:

    Hoi Geertje, je bent al goed ingeburgerd daar zo te lezen, fijn dat het spaans spreken je al beter af gaat, dat scheelt een hoop lijkt me. Die koffie met een krantje ziet er relaxt uit! Ik las ergens dat een leraar op bezoek is geweest, een geweldige baan heeft die man! Zijn daar nog vacatures voor? Hee Geertje, geniet er nog van de tweede helft van je stage, bedankt voor je kaartje en succes met je opdracht en verslag. Schrijf maar goed veel op deze site, dat is ook erg leuk voor jezelf. Je kunt het eigenlijk zien als een soort dagboek. Wij zullen het iig met veel plezier lezen, groetjes van Ten Vorsel!

  • 15 Mei 2008 - 10:09

    Jeanette:

    heey geertje zie dat allees goed gaat
    tof joh, hier gaat ook alles goed 2 weken zon gehad en nu is het weer beetje bewolkt. gave dieren allemaal. gr jeanette

  • 16 Mei 2008 - 06:35

    Peul:

    hej geertje

    gij maakt het ok gelijk mej daar super
    ik ben kei jarloes wanbt hier ist klote weer al 2 dagen marja je krijgt wat je verdient dus het is je gegunt

    nog een fijne tijd daar en tot snel

    x

    peul

  • 16 Mei 2008 - 09:07

    Sjannie:

    "Leuk voor jou dat "Roel van Velzen" met zijn piano bij jullie is geweest voor een concert". Zo heb je toch nog een beetje het Neterpop gevoel gehad.

    Groetjes XXX Sjannie

  • 16 Mei 2008 - 17:46

    Leonie:

    Hola Geertje!
    como estas? ;)
    ziet er goed uit,dit 7e weekend!! Zo'n gevarieerde week klinkt super goed; werken, uitstapjes, met je verslag bezig zijn en mensen leren kennen! mooie foto's erbij trouwens:)
    Adios!
    Leonie

  • 16 Mei 2008 - 18:39

    José:

    Joost vertelde me dat je meerdere reisjes geboekt hebt. We zijn benieuwd naar je uitstapjes. En de yoghert is gearriveerd hoorde we. Mooi verhaal. Groetjes van ons allen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 34234

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: