Het zesde weekend: Op z'n Hollands. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Het zesde weekend: Op z'n Hollands. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Het zesde weekend: Op z'n Hollands.

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

05 Mei 2008 | Costa Rica, San José

Dit berichtje schrijf ik nu aan mijn ‘nieuwe’ bureau. Ik heb eindelijk gevonden hoe ik de stroom kan transformen naar Ticostroom, dus kan ik vanaf mijn kamertje nu computeren!
Iets meer privacy is ook wel fijn hoor.. Ook omdat als er iemand bezig was met skype, het hele huis mee kon luisteren was ook niet zo heel prettig. En natuurlijk voor mijn concentratie is het ook beter om afgezonderd te zitten ipv midden in de keuken aan de balie.

Maandag en dinsdag heb ik netjes ’s ochtends in de fabriek meegewerkt en ’s middags aan mijn opdracht gewerkt. Ik mag al meer mee naar de productie, wat ik eigenlijk ook wel leuker vind. Maar in het begin was ik bang, dat als ik iets niet goed zou verstaan heel de kaas naar de knoppen zou gaan..;) Dinsdag heb ik mee feta gemaakt, best zwaar dus ik zal wel eens eventjes wat spierballen kweken. Ook ben ik begonnen met de formele dingen zoals voorwoord en beschrijving van de organisatie, aangezien de yoghurtspullen wel in Costa Rica zijn aangekomen maar nog niet zijn vrijgegeven aan ons.
Ook is er nog geen afspraak gemaakt met de producent van de yoghurt. Hij moet eerst de yoghurt naar onze wens maken, zodat we een basisyoghurt hebben. Daarna gaan we pas verder met het toevoegen van de smaakjes. Maarja, we praten hier over de tropen en zoals iedereen weet.. wat vandaag niet hoeft, kan morgen (of overmorgen, of overovermorgen) ook nog.

Woensdag was het hier, net als in Nederland, Koninginnedag! Overdag ben ik met Mees de rookworst en kaas naar het feestgebouw gaan brengen. Dat dit gebouw net als de rest van Costa Rica logisch opgebouwd is, was natuurlijk al te raden. Met de kaas en worst de trap af, door allerlei gangetjes en de trap weer op. Ik ben benieuwd hoe veel gekke leveranciers ze hebben! In de keuken moest alles netjes gewogen worden en net toen ik dus de laatste krat aan Mees wou geven, keek ik eens omhoog. Daar stond ik dan: oog in oog met een bak hulsjes van kreeften.. Buenas!? ’s Avonds mochten we naar het feestje gaan wat werd geopend door de ambassadrice van Nederland. Lekker formeel dus. Hierna begon het feest en kwamen de kelners rond met flessen wijn, zodat je alleen maar je glas hoefde bij te houden. Ideaal! Ook kwamen er kleine meisjes en jongens voorbij in Hollandse klederdracht met lekkere hapjes als gegratineerde mosselen, haring en natuurlijk kaas en rookworst! De band speelde een mengeling van Nederlandse en Costa Ricaanse liedjes, dus dat was erg leuk. Ook leerde ik van een man dat ik niet zo onzeker hoefde te zijn over mijn salsadanspasjes, iedereen danst de salsa anders..dus jij doet ‘m ook maar op je eigen manier. :D Na veel Hollanders gesproken te hebben, begonnen bij mij de twijfels toch toe te slaan.. Zal ik straks ook in het buitenland willen wonen? Deze mensen doen hier allemaal zo’n geweldige projecten! Veel tijd om te twijfelen was er niet, de ambassadrice begon ‘Amsterdam’ te zingen. Hmm.. als ik dus ooit ambassadrice wil worden, zal ik eerst nog een zanglesje moeten nemen. Amai.. ik wou bijna ‘Mallebabbe’ inzetten, de sfeer was er immers perfect voor. Maar mijn goede opvoeding kwam bovendrijven en ik heb netjes maar een slokje van mijn wijntje genomen. Ik zag nog een paar Nederlandse studenten, maar zij waren allen van de ALO. Ik heb er nog eventjes mee gekletst, maar volgens mij waren ze niet echt geïnteresseerd in zo’n rare HASser. Toen we naar huis gingen kreeg ieder nog wat tulpen en die staan dus nu mooi op mijn bureautje.

Donderdag werd ik vroeg wakker van allerlei gebonk. Tineke die om half 7 al aan het dweilen is? Inderdaad, de waterleiding was gebroken doordat de grootste hond erop was gaan liggen. Die leiding had men dus afgesloten en daardoor was er te veel druk gekomen op de boiler en dus was die gescheurd ofzoiets. Gevolg: natte vloer. Deze dag was de dag van de arbeid dus dan is iedereen vrij. Dus ook ik! Ik heb nog wat kleine dingetjes voor mijn verslag gedaan, maar voor de rest eigenlijk niks..

Vrijdag gezellig gewerkt in de fabriek. Er is een nieuwe jongen en die kan ook een beetje Engels. Heel fijn dus, want nu werk ik dus met 3 jongens die Spaans als hoofdtaal spreken en als ik er echt niks meer van kan brouwen ook een beetje Engels kunnen. Maar Geertje zou Geertje niet zijn, als ze de wereld niet eens even zou willen veranderen. Oftewel: Deze 3 jongens krijgen nu Nederlandse les! Queso = kaas, hombre = man etc. Lachen gieren brullen, want Spaanstaligen kunnen geen sch en groepjes als spr uitspreken. Ook heb ik ze Nederlandse fabels verteld (in het Spaans) als: van pindakaas word je sterk en ’s avonds grote vent, ’s ochtends grote vent. Ondertussen leren hun mij ook weer Spaans. Ook hebben we afgesproken om binnenkort met z’n allen (incl. hun vrouwen) sushi te gaan eten. Ik ben blij dat we op deze manier een beetje lol kunnen maken, aangezien het vrij eentonig werk is en iedereen dus té snel Spaans spreekt. Dit in combinatie met machines en vrachtwagens is dit onverstaanbaar voor dummies als ik..:D

’s Middags zijn Wouter en ik begonnen met de voorbereidingen voor de feria van zondag. De rookworsten ompakken in zakjes van 2, 3, 4. Deze dan wegen, de prijs berekenen en op het etiketje schrijven. Mijn taak zal zijn voor zondag: mensen 2 verschillende rookworsten laten proeven en dan laten invullen welke ze het lekkerst vinden. De ene kopen ze in via de Duitse winkel en de ander heeft een man speciaal naar hun recept gemaakt. Als er dus uit dit testje blijkt dat mensen de 2e worst lekkerder vinden, dan gaat deze waarschijnlijk in het Lekkerland-assortiment!

Zaterdag heb ik samen met Tineke de kaasvoorbereidingen gedaan. De kaas uit de rijping pakken, wegen, etiket plakken, noteren, inpakken etc. Daar krijg je spierballen van! Van de kleine stukjes moest de prijs berekend worden. Ook moest alles klaargezet worden voor zondag, aangezien we dan om 7 uur moesten aanrijden. Tussen de middag aten we chinees, dat eten we hier wel vaker als er geen tijd is om te koken. Bij deze chinees zaten frietjes bij de garnalen (lees: alleen maar die vieze harde stukjes). Het was een stuk pittiger dan die andere chinees, dus ik vond het allicht goed. Nu nog satéstokken en kroepoek..:D Of koeliejoekballetjes, hè Stijn? ’s Avonds nog kaasfondue gemaakt, wat dus eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is!

Zondag was de feria! ’s Ochtends vroeg eruit en mijn mooie Hollandse pakkie aan! Geen klompen, aangezien mijn voetjes nog de hele dag meemoesten en de rest van mijn leven..;)
Het was lekker druk en daarom ook heel gezellig. Deze dag heb ik wel 5 talen (Engels, Duits, Spaans, Nederlands en Frans) gesproken, en met een Belg op niveau.. ;) De mensen vonden ons er super leuk uitzien en de rookworsten en kaasfondue vlogen als zoete broodjes over de tafel. Er hing ook een kaart van Nederland en er vroegen mensen waar ik ergens woonde. Toen ik dit dus aanwees vroegen ze: huh, woon je niet in Amsterdam? Dat is Belgie? Blijkbaar zijn we 's avonds nog te zien geweest bij "Hart van Costa Rica".. Ik vroeg me al af waar al die fotografen en cameramannen voor waren! In Nederland ben ik nog niet verder gekomen dan Omroep Limburg, maar hier durf ik meteen nationaal..;)Misselijk trouwens in welke blaadjes of fotoalbums ik kom te staan..

Mijn lonely planet ziet er steeds vrolijker uit! De roze papiertjes zijn op verschillende plekken geplakt die ik al bezocht + kruisje natuurlijk én op verschillende plekken zitten roze papiertjes waar ik dus nog naar toe wil.. Oftewel, lukt dit allemaal niet voor 5 juli, dan zal ik toch nog een keer terug moeten of langer blijven? :D (ik zie nu al de verontwaardigde gezichten..) Nee nee, alles onder controle! Voor deze eisen/wensen hebben ze reisorganisaties uitgevonden die daar nog eens flink betaald voor krijgen. Ik heb mijn wensen op een rijtje gezet en ben tot 3 reisjes gekomen.. Uit deze 3 moet ik er eentje kiezen, dit ligt dus nog een beetje aan mijn eisen én aan de mogelijkheden natuurlijk! Want volgens mij ben ik iets te enthousiast in mijn reisgedrag..:D

Oeh.. een lekker lang verhaal.. dus mocht je afleiding nodig hebben van je huiswerk/vreetbui of heb je last van verveling tijdens de baas z’n tijd.. Con gusto!

Liefs Geertje

En nu: Grolsch beugelfles open en Droste eten! (zo goed, Daan?)

  • 05 Mei 2008 - 05:15

    Suzanne:

    Hej Geertje!

    Fijn he een beetje privacy hebben? Ik zit vanaf nu ook aan een ander bureau waar ik meer privacy heb. Ideaal!

    Veel plezier nog daar!

    Liefs uit Zuid-Afrika

  • 05 Mei 2008 - 07:42

    Joost:

    Kijk aan je hebt je weer goed kunnen vermaken zie ik wel..
    Hier wordt het weer ook beter :D en verder weinig bijzonderheden te vermelden..

    Gr X

  • 05 Mei 2008 - 12:07

    Jose:

    Staat je leuk hoor, die rooie zakkdoek, zie ik het goed, heb je ook nog twee vlechtjes? Leuk verhaal ! Groetjes van ons allen.

  • 05 Mei 2008 - 14:26

    Inge:

    ja staat je heel leuk dat hoofddoekjedoekje ;). Zo wordt je nog eens een echter coverbabe :P... heb begin van de roem klopt al aan!

  • 05 Mei 2008 - 17:00

    Loes:

    Haha op z'n hollanders, met rood hoofddoekje idd.. leuk verhaal geertje! x

  • 05 Mei 2008 - 18:41

    Kim :

    Hey Geertje.. Echt weer een superleuk verhaal! En die foto met je pakkie staat echt heel grappig!

    Have fun. xx Kim

  • 07 Mei 2008 - 14:37

    Henny:

    Ondanks de Grolsch, Droste en andere lekkernijen zie je er op de foto superslank uit. zie foto "wouter & ik"

    Henny

  • 08 Mei 2008 - 07:40

    Joost:

    Haha, Wouter en zijn assistente,
    Ik wil ook zo'n assistente...

    Gr X

  • 08 Mei 2008 - 17:42

    Teun:

    het zwembad is geopend dus je kan komen zwemmen als je terug bent.
    groetjes je maatje teun.

  • 08 Mei 2008 - 20:05

    Anniek:

    Fijn dat je nu ook kunt computeren op je eigen kamer! En wat zie je d'r schattig uit in je pakje! :D Zo te lezen heb je je deze week niet verveeld! Voor je 't weet ben je alweer thuis ;)

    Xx

  • 08 Mei 2008 - 20:06

    Mama Mieke:

    Heerlijk om te lezen dat je je opvoeding toch als goed ervaart;)

    Wat een schattige foto in dat leuke kostuum.
    Trouwens welke worst vonden de bezoekers het lekkerst?

    Kus M.M

  • 09 Mei 2008 - 14:11

    Stijn:

    Lekker koeliejoekballen!
    Op die site die je er nog bij gezet had staat: Wouter en assistente bij de worsten.
    Je mag mijn assistente ook wel zijn als je terug bent hoor:P

  • 10 Mei 2008 - 03:34

    Anke:

    Blijft leuk om elkaar te volgen via de waarbenjij.nu's...
    Nog veel plezier!

    Groet uit California!

  • 10 Mei 2008 - 18:23

    Harm:

    Heee geertje!! Hoe gaat ie? wij gaan vanavond naar de pinksterfeesten, ik mis m'n dansmaatje wel hor! haha nou nog veel plezier daar! en niet te hard werken. Groetjes Harm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 34230

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: