Het vijfde weekend: Naar het vliegveld & de markt. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Het vijfde weekend: Naar het vliegveld & de markt. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Het vijfde weekend: Naar het vliegveld & de markt.

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

27 April 2008 | Costa Rica, San José

Wow, nu ik dit typ.. ik zit hier al gewoon meer als een maand! De tijd gaat ontzettend snel dus dat is aan de ene kant wel positief, maar aan de andere kant: ik wil nog zoveel doen en zien!

Afgelopen weekend heb ik een rustig weekend gehad, aangezien ik de Costa Ricaanse griep op de voet volgde. Mees en andere mensen op de fabriek hebben hem helemaal gehad, ik gelukkig maar een beetje! ’s Ochtends zweten, ’s Middags koud, stijve nek, hoofdpijn en andere fratsen. Nu heb ik alleen nog een beetje last van ontstoken sinussen. Ondanks dat verandert er hier niks, ik zou voor geen goud naar huis willen!

Maandag is de financieel directeur van Monteverde op bezoek geweest en wat ik dus ook meteen heb geleerd: kom rond etenstijd. Dan krijg je lekker Hollands voer! Maar een Tico zou een Tico niet zijn, als ie niet lekker zat te smakken aan het eten. Bleh.. en ik zat er langs!
Hij wou wel meer van de Hollandse keuken weten, dus had Pim nog wat poffertjes gebakken. Hij snapte wel waarom Hollanders niet zo dik waren.. zo’n kleine pannenkoekjes!

Dinsdag had ik die man gebeld waar ik mijn tripje wou gaan doen de laatste weken van mijn verblijf hier. Helaas heeft deze man 5 banen en gaf ie momenteel het minst aandacht aan zijn touroperatorbureau. Dus was zijn eerste trip pas vanaf augustus! Dat had ie wel even op internet mogen zetten vond ik.. ik was helemaal weg van dit tripje, een keer niet al die mega toeristendingen als de Arenal en Monteverde. Nu heb ik op de site van een reisbureau hier gekeken of ik wat kleine tripjes kan combineren. Dit reisbureau is van de zus van Marie-Constance Smeeman (mijn coach/docent op de HAS).

Woensdag hebben Mees en ik vergadering gehad op de veranda. Prachtig uitzicht, lekker temperatuurtje en Hollandse koekjes van Mercedes! Mercedes doet hier goed haar best om mij vet te mesten. De laatste dagen bakt ze cake en koekjes voor bij de thee. ’s Middags heb ik op internet gezocht naar een ticket voor Mees en Wouter naar Nederland. Net zoals in Nederland heb je hier ook vele mogelijkheden en vele prijsverschillen in tickets.

Donderdag heb ik ’s avonds bij Margo op hun twee kinderen gepast. Ze gingen netjes om 20.00 uur naar bed en dus begon de ‘eenzame’ avond vroeg. Al snel vond ik de foto-atlas en ben ik dus maar eens gaan kijken waar al mijn klasgenootjes zich precies bevinden. Echt super leuk en met die foto’s krijg je ook meteen een goed beeld van de verhalen. Daarna vond ik de videokast en heb ik Pietje Bell gekeken. Blijft toch een leuke film! De broer van Margo is begin april hierheen gekomen en had nog wat tijdschriften meegenomen. Heerlijk om de ELLE en nog een Amerikaans glossyblad te lezen! Niet verwacht dat ik dat hier zou missen.

Vrijdag heb ik eerlijk gezegd niet heel veel gedaan. Ik had een code gekregen van een reissite waarmee ik 5 euro korting kreeg op een fotoalbum. Die heb ik dus maar eentje gemaakt. Over 5/10 werkdagen zal hij arriveren bij ons thuis.. Dus heb je ook weer een goed smoesje om bij ons langs te gaan ondanks dat ik er niet ben. Ook heb ik een Nederlands duikreisbureau gevonden in Bocas del Toro (Panama). Ik ga sowieso naar Bocas del Toro en ben daar ook wel van plan om te gaan duiken. Nederlandse les zou dan helemaal geweldig zijn!

Zaterdag is Pim naar huis gegaan. Tineke zou mij eigenlijk in Heredia afzetten zodat ik naar de markt kon maar dat was ze vergeten. Dus heb ik Wouter naar zijn Scrumwedstrijd mee weggebracht. Daarna moesten we nog wat kaasjes afleveren bij Tomtom. Dit is een Duitse specialiteitenwinkel gelegen in Escazú. Hier wonen overigens de meeste westerse buitenlanders. In dit winkeltje kon men zuurkool, Ritter sport, Wasa, worst en andere Duitse dingen kopen. Hierna was het tijd om Pim weg te brengen. Jeetje, wat was het druk op het vliegveld! Iberia was de vorige dag 40 mensen vergeten mee te nemen, dus was het vliegtuig nu overboekt. Er gingen verschillende offers rond voor mensen die niet met deze vlucht mee zouden gaan, zoals €600 contant, hotel en dan de volgende dag vliegen. Dat klonk interessant. Maar helaas bij de balie bleek hier niets van waar te zijn. Je moest dan de volgende dag om 5 uur ’s ochtends weer naar het vliegveld komen en dan ging je naar Miami waarnaar je dan 7 uur moest wachten om dan alsnog naar Madrid te gaan. Heerlijk de mensheid, ze zijn net als in Nederland; hier dikken ze ook alles gerust nog 3 keer aan.
Op de terugweg zijn we langs Barva gereden, waar ik nog wat mooie foto’s van het pleintje heb kunnen schieten.

Zondag zou ik eigenlijk naar INBIOparque gaan, maar aangezien we hier volgende week ook naartoe moeten voor de Nederlandse feria zei Tineke dat ik beter volgende week dan een rondje kon maken. Daarom ben ik toen naar de markt gegaan in San Rafael. De bus kwam maar niet opdagen dus toen moest ik nog wel een eindje lopen! De markt bleek maar klein te zijn en veelal uit fruit en groenten te bestaan. Zelfs de markt in Bladel is groter! Wat ik wel heel grappig vond is dat de mensen hier niet alleen de toeristen lastigvallen met lootjes en andere verkooptrucs maar ook de Ticos. Hier heb ik eindelijk een tasje gekocht voor mijn camera, zodat die ook niet overal meer hoeft te slingeren. Ook had ik een schriftje gekocht, zodat ik al mijn inspiraties niet ergens op hoef te kladderen. Toen ik op zoek was naar de bus naar boven kwam ik Tineke tegen die net naar Tai Chi was geweest. Ik kon dus mooi meerijden naar boven. Ze had Chinees meegenomen, dus dat was wel erg lekker. Jammer dat ze het hier allemaal niet zo kruidig klaarmaken én geen kroepoek!

Mijn lichaam heeft hier een beetje een detox. Ik gebruik geen haarlak of –schuim, want ik doe ’s ochtends toch meteen een haarnetje op. Ook gebruik ik geen make-up, want dat doet niemand in de fabriek. Ook mijn alcoholgebruik is hier beduidend lager dan in Nederland. Aangezien hier het stappen niet zo heel veel is, kom ik dus ook niet in rokerige ruimtes. Verder is de lucht hier op de finca erg schoon, in de stad is dat natuurlijk veel minder! Mijn haar en nagels groeien hier ontzettend snel, dus Sophie.. als je tijd hebt? Mijn pony begint al aardig lang te worden. Als ik het zo teruglees lijkt mijn leven momenteel een beetje op een geitenwollen sok (Momenteel draag ik ook mijn schandalen ZONDER sokken). Gelukkig weet ik beter en zal ik die andere dingen van de zomer wel weer moeten inhalen! :)

Woensdag is het hier ook koninginnedag. Ik hoop dat de uitnodiging nog bemachtigd kan worden voor mij. Aangezien dit jaar, vanwege bezuiniging, alleen aangetekenden zijn uitgenodigd. Andere jaren waren alle Nederlanders op Costa Ricaans grondgebied welkom.

Tot de volgende keer,

Liefs Geertje

  • 28 April 2008 - 06:56

    Joost:

    Alweer van die mooie foto's!! Gezellig zo'n vergaderverande met uitzicht, een tak die voorbij komt wandelen, maar loopt deze geen risico in de openhaard te verdwijnen dan?? Maar ik komende week hier in het regenachtige Nederland met de welpjes op kamp..

    Gr XXX

  • 28 April 2008 - 07:58

    Maaike:

    Holaa Geertje. Que tal, hoef ik niet te vragen want alles is goed zo te lezen! Leuk dat ik je nog gesproken heb vrijdag! Feest was erg leuk geweest, maar we hebben ons schoonzusje gemist! Tot over 3,5 maand!! Maar we houden contact :D
    X Maaike

  • 28 April 2008 - 08:29

    Elke:

    Ha Geertje!
    Wat een belevenissen daar allemaal zeg! Wij hoeven je niet te vragen hoe het daar is, want we worden goed op de hoogte gehouden.
    Leuk om telkens de verhaaltjes te lezen!
    Geniet lekker daar!

  • 28 April 2008 - 13:07

    Jos En Jos:

    We hebben net je felicitatie's gezien.En je mooie opgeruimde kamer.Je kaart kwam ook vandaag. Fijn en bedankt, we sturen je deze week nog een mail.
    Groetjes van ons allemaal

  • 28 April 2008 - 13:08

    Jose:

    Mijn naam is niet jos maar jose

  • 28 April 2008 - 13:15

    Gertrick,Ineke En Bo:

    Hoi Geertje,
    Eindelijk eens de tijd genomen om jouw belevenissen te lezen. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Geniet er nog van.
    Groetjes van de buren.

  • 28 April 2008 - 15:35

    Henny:

    Het lijkt mij dat er genoeg mooie plaatjes zijn te schieten, je behoeft ze dus niet dubbel op de site te zetten.
    Of.....was je toch van de alcohol gesnoept ???? Henny

  • 28 April 2008 - 17:04

    Inge:

    cómico fotografía.
    yo pensar tu despertador yo grande amigo.
    gratuito purificar ser enteramente correcto.

    En potverdorie vertalen geertje, want deze paar woordjes opzoeken kost een half uur... Grammatica ontbreekt ;).

    haha...xx


  • 28 April 2008 - 17:12

    Ellen:

    Hee Gerrie..

    Zo kom ik ook wel aan mijn 100 fotocapaciteit...als je aan het eind van je stage ruimte te kort komt, kun je de helft van dit bericht wissen..haha!!

    Verder nog steeds alles goed lees ik en ik zie mogelijkheden voor jou om trendsetter te worden.. Ga wel opgemaakt en netjes naar de finca.. Dan wordt je vast een echte chica. Vergeet de roze lippenstift en stilleto's niet he?

    Ik zie trouwens dat jullie ook donker weer hebben, hier regent het nu ook en hebben ze zelfs sneeuw voorspelt. Whaa, heel want anders dan de zon die ik gewend ben..

    Maar mijn lunchtijd zit er weer op!
    Tot nog eens en blijf genieten he!

    Groetjes,
    Ellen

  • 28 April 2008 - 17:47

    Marion:

    Hoi Geertje,

    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Leuke wekker heb je... is allicht beter dan die duiven hier bij mij!
    Hoop dat het nog gaat lukken met je reisje op het eind. Succes en liefs,
    Marion & Tamara

  • 30 April 2008 - 18:21

    Mama Mieke:

    Ola Geertje
    Ik zie op die foto van je kamer dat het tornadoseizoen nog niet is geopend;)
    Of is dat het goede werk van Mercedes?
    Een mooie huid, een gezond en rein lichaam wat wil je nog meer op stage?
    Als we je dadelijk nog maar herkennen op Schiphol.
    Adidas M.M

  • 30 April 2008 - 18:36

    Liselotte:

    heey zus

    ik hoor het al niet werken maar met de voetjes de lucht in of is dat niet???
    en pas maar is op voor AL DIE DIERTJES daar dadelijk zitten ze in je bed lekker aan je tenen te knableen :p
    ik zit je maar een beetje te pesten hoor zitten echt niet in je lekker bedtje hier temisten niet ;)

    groetjes en kusjes van je zusje

  • 01 Mei 2008 - 08:58

    Hilde:

    hoi geertje
    vandaag effe bijkomen altans jan dan toch ,ik moet weer werken bij schel son ja het zijn ailtijd de zelfde.
    wat de vacantie planning betreft is zo als het er nu voor staat geen enkel probleem dat je vrij pakt in week 32.
    groetjes van jan en hilde

  • 01 Mei 2008 - 14:23

    Jacqueline:

    heeej geertje!
    hoe is t daar? volgens mij aan al je verhaaltjes te lezen heb je t wel goed naar je zin! de foto's zijn echt supergaaf, overal mooi uitzicht enzo, echt leuk!nog veel plezier daar en geniet er maar lekker van! tot over een paar maanden! groetjes vanuit t zonnige oirschot

  • 01 Mei 2008 - 16:03

    Oma Gerrie:

    Heb je al een hondje voor mij gevonden?Of verkochten ze die niet op de markt?
    Zo'n wandelende tak hoef je niet mee te brengen die past geen riempje om bij het uitlaten:D
    Kus Oma

  • 04 Mei 2008 - 06:20

    Ben :

    Hey Geertje, Leuk dat je het naar je zin hebt daaro. Succes nog.

    Groeten vanuit Australie,

    xx Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 34196

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: