Het leven in het jungle-achtige westen. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Het leven in het jungle-achtige westen. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Het leven in het jungle-achtige westen.

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

04 April 2008 | Costa Rica, San José

’s Ochtends sta ik om 7 uur op om te douchen, zodat we om half 8 gezamenlijk aan de ontbijttafel zitten. Hierna werk ik in de fabriek. Mijn activiteiten hier variëren van kaas snijden en inpakken tot het opmaken van de balans. Rond 12 uur eten we warm en daarna werk ik aan mijn stageopdracht tot ongeveer 5 uur. ’s Avonds eten we brood met meestal nog wat restjes van ’s middags. Daarna kijk ik nog even mijn mailtjes of lees ik wat. Rond 9 uur/ half 10 ga ik mijn bedje opzoeken, want de haan maakt mij ’s ochtends rond 6 uur wakker.

’s Middags warm eten heeft zeker zijn voordelen voor het behouden van mijn “slanke” lijntje. Je krijgt niet rond een uur of 4 een hongeraanval, waardoor je dus niet de fruitmand of koekjesmand (Hoppe) bestormd. Wel is het eten hier allemaal super lekker dus ik houd goed in de gaten hoe Mercedes (huishoudster) het allemaal kookt op haar geweldige kookeiland. Je weet ten slotte maar nooit of ik me later ook een huishoudster kan permitteren! :D

Over het weer kan ik nog steeds niet klagen. ’s Ochtends lacht het zonnetje me vrolijk toe en heel af en toe valt er laat in de middag een klein (miezer)buitje. Deze buitjes zijn het gevolg van de klimaatveranderingen. Eerst was het tot half mei kurkdroog hier. Om half 6 begint het af te koelen, waarna om 6 uur het zonnetje ondergaat. Om rond kwart voor 7 is het hier dus ook pikkedonker.

Ik heb al best veel foto’s gemaakt, maar het draadloze internet werkt nog niet zoals het zou moeten werken. Mijn foto’s staan op mijn laptop en het internet dus op de vaste computer. Ik doe mijn best en anders zal ik toch een keertje aan de slag moeten met een USB-stickje.

Ook ben ik druk op zoek naar rondreizen in Costa Rica met mogelijke uitbreiding van Panama. In mijn eentje reizen vind ik op zich niet zo erg, maar als alleenreizende toerist zijnde word je nogal gauw beduveld waar je bijstaat. Ook omdat het toch als vrouw wel een tikkeltje veiliger is om alles vast te leggen ipv alles op het laatste moment te regelen ben ik dus op zoek. De zus van mijn coach op school heeft hier een reisbureau en bij haar had ik al een leuk reisje gezien van 4 dagen met doorreismogelijkheden. Nederlandse reisbureaus bieden ook wel reizen aan in Costa Rica maar deze gaan alleen naar de mega toeristische dingen, dus dat hoeft voor mij niet persé. Ook vangen deze reizen pas rond 25 juni aan en dan wil ik me toch eigenlijk al wel aan de andere kant van het land bevinden. Aangezien ik anders tijd tekort kom.

De Costa Ricaanse cultuur is een mengeling van de Ticocultuur (easy going) en de Amerikaanse cultuur. Je ziet hier hele schattige huisjes, maar ook grote huizen met van dat strafkamp-prikkeldraad erboven. Zoals ik al had verteld zijn de wegen ontzettend slecht hier. Nu valt het nog mee, maar in het natte seizoen staan de straten blank en vallen er grote gaten in de wegen. Over deze wegen rijden ook van die grote Amerikaanse camions, wat natuurlijk een heel grappig gezicht geeft. Ook vind je hier grote gaten in de weg en trottoir, dit komt omdat de putdeksels erg geliefd zijn bij Tico’s als grillplaat. :D

Hier “thuis” eten we een mix van allerlei gerechten. Veel Hollands natuurlijk, want er is kaas/hagelslag/melk in overvloed. Ook in de keuken vind je veel Amerikaanse invloeden terug. Hier in de supermarkt kun je trouwens gewoon pindakaas (Amerikaanse peanut butter) en Wasa crackers kopen. Je kunt hier allerlei Hollandse producten kopen en daarom eten we dus ook zuurkoolschotel bijvoorbeeld. Dat je hier dan hele peperbolletjes en andere kruiden tegenkomt is weer de Costa Ricaanse invloed op het gerecht. :D Wat we verder eten is van de eigen finca. Een kwarteleitje, kippeneitje, schapen- en geitenvlees is hier de normaalste zaak van de wereld. Ook zijn er afgelopen weekend 5 geitjes geboren en die krijgen nu ’s ochtends en ’s avonds de fles. Dinsdag hebben we nog een luiaard gevonden in de boom en natuurlijk ook daar de nodige foto’s van gemaakt. Alleen zat hij zo raar in de boom, dat ik nu een beter beeld heb van z’n kontje dan van z’n hoofdje.
Dit jaar was volgens mij de eerste keer dat 1 april opongemerkt voorbij ging. Dit komt omdat onze 1 april hier gevierd wordt ergens in december. Ik heb dus ook maar netjes geen grapjes bij anderen uitgehaald.

Komend weekend ga ik zaterdagochtend met Pim (neefje van Mees) naar San José. Daar gaan we een beetje shoppen (hij moet nog wat souvenirs hebben) en daarna pakken we de bus naar Savegre. Hier gaan we zondag het Los Quetzales Parque Nacionales bezoeken. Dit is een vogelpark waar meer dan 200 vogeltjes hun thuisbasis hebben. Ook schijnen hier apen en andere beestjes te wonen.

Het weekend daarop gaan we waarschijnlijk voor een lang weekend naar Montezuma. Mensen hier op de finca hebben daar een vakantiehuisje waar wij inmogen. Iets buiten Montezuma is het park Cabo Blanco. Dit park is inclusief witte stranden palmboomstranden en watervallen, dus ik ben benieuwd!

Liefs Geertje

PS Bij het vorige berichtje heb ik net een paar foto´s gezet om toch alvast iets te showen..

  • 03 April 2008 - 23:56

    Joost Zelf:

    Yes, nu ben ik een keer de eerste..., kom net terug van stam, en zit stieken aan ons mam d'r computer..
    Dat vroeg opstaan blijft er goed inzitten bij jou zeg, als je dan ook goed in de gaten houdt hoe Mercedes kookt (huishoudser komt er toch niet..) komt da straks wel goed als ik met m'n Mercedes-Benz thuis kom...
    Hier verwachten ze van het weekend weer een nachtvorst dus ik wil eigenlijk wel ruilen.. verdere verhaal/vragen volgen via mail.....

    XXX vanuit het nog steeds koude Beers!

  • 04 April 2008 - 09:10

    Henny:

    Geniet maar en probeer zoveel mogelijk te zien en te doen,heb je later veel plezier van, ( ) je schrijft boeiend,daromkijk ik uit nar je volgende bericht. Henny

  • 04 April 2008 - 09:12

    Henny:

    Sorry voor de schrijffouten, ik tik sneller dan mijn computer aan kan
    Henny

  • 04 April 2008 - 13:12

    Ellen Van De Bakker:

    Ha Geertje,
    Hoe is het? Lees dat je het goed naar je zin hebt, en je dag wel door komt met allerlei leuke dingen.
    Bij de bakker is ook alles oké, mis je het al, die lekkere broodjes van Schellens?
    Heb vanmorgen jullie mam al gesproken, die was in de winkel, want je zusje word morgen alweer 12 jaar hoorde ik.Ik zou zeggen geniet ervan en je hoort wel weer van mij.
    Groetjes Ellen en natuurlijk niet tevergeten René en Maik

  • 04 April 2008 - 15:01

    Mama Mieke:

    Slimme meid om een reisje vast te leggen.
    Dat woord "veiliger" klinkt mij goed in de oren;)
    Heb je de geitjes ook al een keer de fles gegeven?
    De komende weekenden zul je je zeker niet vervelen met al die leuke uitstapjes.
    Veel plezier
    Kus M.M

  • 04 April 2008 - 20:25

    Monique:

    Ha die Geertje,
    Het lijkt wel erg veel op een vakantie zoals je over alles verteld. Er is natuurlijk zo ontzettend veel te zien, anders dan ons "gewone" Nederland. Hopelijk kan je de recepten van Mercedes ook op je laptop plaatsen zodat wij ook van die bijzondere maaltijden kunnen genieten.
    Ik kan je helaas niet helpen met de rondreis in Costa Rica met uitbreiding naar Panama. Ik ken in die omgeving helaas niemand die je zou kunnen helpen. Mijn tante gaat in juni voor een paar maanden naar Brazilië maar dat is volgens mij niet de doel van je reisplannen. Mocht je toch meer erover willen weten dan hoor ik het wel van jou of van je moeder.
    Sorry dat ik op je vorige bericht niet heb gereageerd, je kent het wel; druk, druk en dan ook nog even ziek tussendoor en voor je het weet staat de volgende mailing van jou al weer op de computer.
    Geniet het weekend met volle teugen en hopelijk komen er meer foto's want die kikker is wel erg gaaf om te zien.
    Liefs Monique

  • 05 April 2008 - 09:23

    Jose:

    Zachtjes tikt de regen, soms hard en heel dag zachtjes.Bij ons alleen maar grijze uitzichten en de kachel aan. Maar verder gaat het in Beers prima. Prachtig die foto's vam jou. Via Joost horen we vollop je verhalen. Geniet van de witte stranden en tot het volgende bericht.
    Groetjes van de hele bubs.

  • 06 April 2008 - 15:18

    Hennie(mama Van):

    nou geertje ik ben wel wat laat met reageren druk druk druk je weet het wel he.maar weer blij om te horen dat je goed aangekomen bent en het goed naar je zin hebt. ben je er ondertussen al achter wie die luiaard was die in de boom zatof was je het toch zelf.en over het weer hier hoef ik niks kwijt alleen maar regen en zonneschijn.nou de groeten hier van ons allemaal.doei

  • 06 April 2008 - 19:28

    Pivo Gijs:

    hey geertje

    ik zeg goed bezig. bij de pivo's gaat alles zijn gangetje we moeten binnen kort maar eens wat meer van het zomerkamp gaan plannen wel zorgen dat je mee kunt he! ik wens je een hele fijne stage toe daar ik hoop dat alles lukt en zorg dat je weer heel thuis komt. verders ben ik nog even bij het gidsen weekeind gaan kijken die haden bogisco ging daar weer erg soepel vrijdag avond peer zijn auto op een paaltje geparkeerd en zaterdag sharon achter op esther gebotst sharon total los en esther achterbumper en uitlaat er onderuit ging weer best goed dus.
    dat was het nieuws wel weer uit bladel.

    groetjes gijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 34233

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: