Het vierde weekend: Een culinair hoogstandje. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu Het vierde weekend: Een culinair hoogstandje. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Geertje Zuilichem - WaarBenJij.nu

Het vierde weekend: Een culinair hoogstandje.

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje

21 April 2008 | Costa Rica, San José

Aangezien het sturen van een kaartje nogal lang duurt, dacht ik dat het wel attent was om een spinnetje samen met wat bananen naar jullie te sturen. Helaas zaten de mensen daar in Friesland (ik had duidelijk Bladel gezegd) niet op te wachten.. Maar “mijn kaartje” heeft wel alle media bereikt! :lol:

Genoeg gekkigheid! Deze week was maar een beetje improviseren. Maandag (toen ik nog in Montezuma was) was het Juan Santamaria. Dat is hier een nationale feestdag, soort bevrijdingsdag. Eigenlijk was dit vrijdag, maar het kwam de Tico’s beter uit om het maandag te vieren. Dinsdag heb ik jullie het verhaaltje van het afgelopen weekend verteld en was het een beetje relaxen. Woensdag en donderdag waren twee normale dagen, waarin ik ’s ochtends in de fabriek heb gewerkt en ’s middags aan mijn verslag. Het plan van aanpak is opgestuurd en goedgekeurd. Ook de uiteindelijke hoofdstukindeling is goedgekeurd.

Woensdag is Johan Wels, leraar op de HAS, met zijn vrouw langs gekomen. Ik vond het erg gezellig om even met z’n allen voluit Brabants te praten. Alle Nederlanders spreken hier ABN dus ik leer hier behalve Spaans en Engels ook netjes ABN praten. Mees dacht dat ze waarschijnlijk meer geïnteresseerd zouden zijn in het kaas/proces/fabriek gebeuren, maar ze kwamen toch echt om mij op te zoeken!

Donderdag was Mercedes vrij, dus heb ik samen met Tineke één of ander Indisch gerecht inclusief kroepoek gemaakt. Dit was smullen geblazen, maar dat is meestal als je zelf iets maakt.;) ‘s Avonds heb ik een lekker bad genomen. Als snel kwam ik tot de conclusie dat de baden hier, net als de bedden, Tico-formaat zijn. Vrijdagochtend ben ik met Tineke naar Margo gegaan. Zij is ook een Hollandse en woont hier ook op de finca. Zij en haar man maken verschillende soorten honing en –wijn die ze hier verkopen. ’s Middags mocht ik mee mozzarella afleveren bij een Italiaans restaurant. Zij hadden zo’n mooie houtgestookte oven staan dus dat zag er wel indrukwekkend uit. Daarna zijn we naar de supermarkt gegaan voor mijn marktverkenning. ’s Avonds hadden we een Hollands kookboek gevonden dus waagde Pim zich aan de tomatensoep. Ik koos voor de bolussen, maar de suiker/kaneel hoeveelheid klopte niet echt. Het deeg was goed, maar het plakte helemaal niet aan je vingers.

Zaterdag ben ik met Wouter naar de QBP (Queen’s Birthday Party) geweest. Dit was in Escazu bij de ambassadrice in haar achtertuintje. Nou ja, achtertuin! Het werd gevierd in een soort vrijmarkt met het thema: Alice in Wonderland. Kinderen konden er spelletjes doen, er was een bandje, Engels eten en (hoe verwonderlijk) té veel Engelsen! Deze mensen pik je er dus echt meteen tussen uit. Ze zijn zo overdreven. Dit gevoel werd ook bevestigd toen een Britse vrouw het verhaal van Alice ging voorlezen. Zoooo overdreven en met té veel accent. Ik kon mijn lach niet inhouden! De school van Wouter stond er met spelletjes zoals kokosnoot gooien, een zenuwspiraal, ring werpen en ballen door gaten gooien. Ik stond bij het laatste spelletje wat best leuk was. Het bord was geschilderd in het thema en de kinderen konden knuffels winnen. Maar wat waren die kindjes verwend! “O, my gosh.. I play that on Internet, this is old fashioned.” UHMM.. Het meisje was amper 10 en had nu al divagedrag. Daarna waren we weer teruggegaan naar Heredia. Hier had Wouter afgesproken met een vriend dus ging ik met de bus naar San Rafael. Na hier wat rondgewandeld te hebben, kwam ik een bakkerij tegen waar ze brood per kilo verkochten. Dit is een nieuw concept en iedereen op de fabriek haalt daar zijn brood en lekkers. Daar moest ik natuurlijk het fijne van weten, dus heb ik voor mezelf maar even een excursie geregeld. Ik sprak meteen de eigenaresse aan (die krijg je als geïnteresseerde buitenlander al snel te spreken hier) en zij begon enthousiast over haar concept te vertellen. ’s Avonds hebben we lamskoteletten van het eigen schaap gegeten. Oftewel met een beetje creativiteit kom je overal!

Zondag werd ik om 10 wakker met het goede nieuws dat PSV kampioen geworden was. Hoppatjee, ook al hebben we er hier niks van meegekregen. Ik heb morgen een leuk feitje voor in de fabriek! Ook kwam ik erachter dat er gewoon gemiste uitzendingen van Julia’s Tango op internet staan, dus heb ik er maar meteen eentje gekeken. Nu is het laat in de middag en ga ik dadelijk weer bolussen bakken voor een vrouw in de fabriek. Zij maakt voor ons altijd lekkere dingen maakt zoals bananencake en Costa Ricaanse bolussen. Met deze bolussen kun je iemand dood gooien en je hebt er een liter water voor nodig om hem weg te spoelen.

Tot de volgende keer!

  • 21 April 2008 - 07:57

    Hilde Wouters:

    Hallo geertje
    tís wel effe wenen zo zonder jouw,de grapjes in de vroege morgen mis ik wel.
    maar alles gaat goed we hebben onze ellen nog en die vangt ook wel wat mee op.
    zaterdag hebben we de heropening dus we verwachten wel dat het druk wordt.we hebben nieuwe bedrijfskleding wel leuk.
    en het nieuwe logo is ook wel top,maar dat zie je wel als je terug bent.
    ik heb vast een vacantie planning gemaakt maar jan moet hem nog uit werken en dan zullen we hem wel mailen dat moet jan doen want dat ken ik niet ja die ouwe muts.
    nou ik ga er mee kappen want wij gaan naar de stad ja schoppen we wensen je nog veel leer plezier en gedraag je doe geen dingen die ik ook niet zou doen
    groetjes XXX jan en hilde

  • 21 April 2008 - 08:14

    Suzanne:

    Hela!

    Lekker die bolussen! maar vonden ze die van jou ook lekker of hadden ze ook en liter water nodig om ze weg te spoelen??? hahaha

    veel succes nog daar!

    Groetjes Suzanne

  • 21 April 2008 - 15:49

    Henny:

    Ik heb op Google earth gezocht of ik de fabriek kon vinden maar dat lukte niet, wel heb ik een indruk gekregen van de plaatsen welke je in verslag hebt genoemd,en de afstanden.
    Ik zie hele wijken, huizen en straten
    maar die fabriek????
    Dus doen we het maar met de foto`s

  • 21 April 2008 - 17:08

    Mama Mieke:

    Zou ik dan het recept voor de bananen cake mogen hebben? want dat lijkt mij wel lekker.
    Brood per kilo? Dan moet je wel een hele grote broodtrommel in de kelder hebben staan;)
    Goed geregeld met die excursie.

    Kus M.M

  • 21 April 2008 - 20:19

    Ria Van Gils:

    Hoi geertje,zoals ik heb gelezen kom je daar niks te kort, alleen joost dan zullen we maar hopen.Wij lezen met veel belangstelling jou verhalen, zo kunnen we toch ook een beetje mee genieten.

    Vele groetjes van ons allemaal en geniet er van.

    Ria Frans en Rob

  • 22 April 2008 - 15:20

    Ome Henk:

    hallo,lief kind doe je nog een beetje aan de slanke lijn of is het een truc foto je gezicht lijkt zo rond nouja je ziet maar veul plezier uit reusel houdoe en vat geen kougirl.

  • 22 April 2008 - 15:21

    Papa:

    na een zwaar weekend motorrijden, heeft pa ook even tijd om een krabbel te zetten op jou site

  • 22 April 2008 - 18:05

    Bart:

    Hey Geertje,

    Leuk om te lezen dat het goed gaat daar..het brabants praten is af en toe wel fijn!! Da heb ik nog niet gedaan!succes verder en geniet ervan!

    Groeten uit San Francisco

  • 25 April 2008 - 02:45

    Anke:

    Leuke verhalen!
    Genoeg om mee te maken!
    Echt grappig dat onze klas momenteel zo'n beetje verstrooid is over de hele wereld, zal wel weer ff wennen zijn vanaf 1 september weer in 1 klaslokaal te stoppen!
    Haha, nu nog niet aan denken! Genieten en veel lol maken!

    Liefs vanuit California!

  • 25 April 2008 - 20:22

    Didier:

    Hey Geertje,

    Als ze daar brood voor een kilo hebben hebben ze dan ook gist van een kilo. Zo waar je dan 10 liter bier van kunt maken??? Misschien wel nodig om die bolussen mee weg te spoelen. Enne, da braboants, da zulde toch wel weer terug leren eeh vrouwkuh.... Ga zo door en ik blijf je volgen.

    Didier.

  • 27 April 2008 - 05:27

    Anoe En Goest:

    Haa Geertje!
    Het ziet er nog steeds zeer goed uit, maar jij en kindertjes? ennuh wordt jij daar ook zo aangegaapt door als hier??

    Groeten uit Azië

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertje

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 34158

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 06 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: